Legendás magyar fegyverek (XV. rész): a WM-21 Sólyom

Tóth Marcell

A Weiss Manfred WM-21 kissé anakronisztikusan hatott mint „korszerű” bombázó és felderítőgép a II. világháború elején. A szovjet elleni hadjárat során ezekkel a gépek repültek be először a vörös légtérbe, de nem sokkal később kiderült, hogy nem állják meg a helyüket.

Pedig a kiindulópont a WM K14 csillagmotor nem volt rossz alap, a Gnome–Rhône 14K csillagmotorját nemcsak nálunk gyártották licencben, hanem a Föld számtalan pontján Japántól a Szovjetunióig. A másik alap a Fokker CV (illetve hazai továbbfejlesztései) sem volt rossz típus… de 1924-ben volt korszerű, amikor kifejlesztették, és nem tizenöt évvel később.

Az új WM-21-et Halász Andor, Hoff Miklós és Samu Béla tervezte, akik egy áramvonalas kétfedelű gépet álmodtak meg. A munkát 1936-ban kezdték meg, 1937-ben történt meg az első felszállás, két évvel később pedig szolgálatba állították az előző évi csapatpróbákat követően.

Acélcsőváza korszerűnek tekinthető, az üresen 2,5 tonnás, felszerelve egy tonnával nehezebb gép 700 kilométeres hatótávval, 340 kilométer/órás maximális sebességgel bírt, 240 kilogramm bombát szállíthatott. A kétszemélyes repülőt három géppuskával szerelték fel, kettő előre tüzelt, egy pedig állványon volt, a megfigyelő irányította.

Részt vett a délvidéki harcokban, majd Kassa bombázása után felderítésre vetették be Galícia fölött, szovjet területen. A légierő első vesztesége is egy Sólyom gép volt, 1941. június 29-én Bánya László főhadnagy és Sallay István zászlós nem tért vissza a küldetésből. A következő hetekben is komoly veszteségek sújtották a Sólymokat, ezért visszarendelték a típust.

Panaszkodtak a megfigyelők, hogy az alsószárny miatt keveset látnak a területből, a hatalmas szovjet birodalomban a hatótáv sem volt megfelelő, és még lassúnak is számított. Először az alacsonyabb végsebességű, de nagyobb hatótávolságú Heinkel He 46-osokkal váltották fel, később pedig korszerű Focke-Wulf Fw-189-esek is jutottak a magyaroknak. Ennek ellenére a háború végéig mint kiképzőgépet használták a magyar Sólymokat.

A Weiss Manfréd 43, a MÁVAG 43, a Magyar Waggon és Gépgyár 42 darabot gyártott a típusból, összesen 128 készült belőle, de egy sem maradt meg.

https://tortenelem.blogstar.hu/./pages/tortenelem/contents/blog/51291/pics/lead_800x600.jpg
II. világháború,Legendás magyar fegyverek,repülőgép,WM-21 Sólyom
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?